En
molt pocs anys la trajectòria professional d'aquesta xica del
Baix Ebre que viu i treballa a Brussel·les ha estat reconeguda
aquí i arreu amb un seguit de premis que no li han fet perdre
ni una engruna de l'afabilitat i bonhomia que són un dels trets
característics de la seva personalitat. Conèixer la Montse Gisbert
és un plaer. A Brusel·les la seva casa és oberta de bat a bat
per als amics i s'hi parla sovint de tota mena d'arts, des de
la dansa fins a la gastronomia, passant per la infografia o
la poesia. I ara ens ha obert el seu portal electrònic per a
poder dur a terme una entrevista que totes dues hauríem preferit
que fos cara a cara, perquè ens estimem i admirem des d'un any
abans de publicar una obra a mitges.
La nostra editora m'ha explicat que tot va començar a Bolonya.
Com va anar allò? Amb quin ànim anaves a la fira?
La primera vegada, fa uns quants anys, hi vaig anar només per
xafardejar. Llavors jo no em deia "il·lustradora", havia acabat
Belles Arts i tenia aquella mena d'horror de pensar "què seré?".
A casa hi havia deixat coses, més aviat cosetes, que n'hi m'havia
passat pel cap que podria ensenyar-les...i això que m'havien
dit que a la Fira els il·lustradors podien ensenyar els seus
treballs als editors! Però després de comprovar que era cert,
em vaig alegrar de no haver-ho fet, perquè les meves il·lustracions
no estaven dins d'un dossier, sinó dins d'unes llibretes on
les històries naixien i morien i on els fulls s'esquinçaven.
No hauria estat gens professional, vaig pensar, llavors. Vaig
xafardejar i prou. La segona vegada que hi vaig anar ja ho tenia
una mica més clar, i si algú em preguntava què volia ser, gairebé
gosava dir "il·lustradora". Aquella vegada ja hi vaig anar amb
una carpeta sota el braç que havia acabat de preparar la nit
abans, a l'hotel, triant quina posava abans que l'altre, quina
treia... D'aquesta segona vegada en vaig aprendre sobretot dues
coses. La primera: saber escollir entre tota l'escampada de
llibres i països; i la segona, atrevir-me a deixar mirar el
meu treball, escoltant-ne les crítiques tant si eren positives
com negatives. Dues coses prou difícils...
I és llavors que coneixes l'editorial Tàndem?
Sí, allí es van consolidar contactes, van sortir propostes i
es van establir punts en comú entre el meu treball i alguna
editorial (com la de la Rosa Serrano, per exemple), que van
anar madurant durant tot un any perquè no es concreten fins
al cap d'aquest temps, quan vaig tornar altre cop a la Fira.
Vull dir que una editorial pot mostrar-se molt interessada en
el teu projecte, i te'n tornes a casa molt il·lusionada, però
comencen a passar els dies i els mesos i et penses que d'allò
res, i només quan tornes al cap d'un any et diuen que ara és
el moment i t'accepten la teva història per editar-la. Perquè
això de l'edició és un procés més lent i complicat del que sembla
des de fora. Ara bé, també pot passar que es generi un "coup
de foudre" amorós entre un editor i una història, perquè la
Fira de Bolonya és un conte de fades on el teu somni pot esdevenir
realitat! Jo, al menys, l'any que ve penso tornar-hi a emborratxar-me
de llibres i a buscar nous "coups de foudre"...
Hi ha concordança entre allò que aprenies a Belles Arts,
i això que fas ara? Recomanaries aquesta carrera per algú que
vulgui ser il·lustrador? Sí que hi ha concordança. I potser
continuïtat. Diria que aquelles estàtues de guix que et feien
dibuixar a Belles Arts i que precedien els models de carn i
ossos es van anar transformant en personatges d'una història
traspassats al paper amb una tècnica o altra, que vas anar experimentant
al llarg de cinc anys. També el volum, l'escultura, la concepció
de l'espai, tota l'educació visual rebuda... Totes aquelles
coses hi eren i hi són, d'una manera o altra. Però quan jo vaig
fer Belles Arts no hi havia especialitat de il·lustració. Ara
hi ha escoles especialitzades on hi pots entrar de dret.
Com has enllaçat els teu aprenentatge amb els tallers
de plàstica per a grans i petits que fas a Brussel·les?
En els tallers d'il·lustració que faig aquí em limito a ensenyar
la meva experiència amb les Arts Plàstiques (que és com es diu
la secció on hi ha els meus tallers) per a després aplicar-ho
a la narració, a la il·lustració, al llibre il·lustrat, en definitiva.
I aquí també és la meva experiència actual amb el món de la
il·lustració la que em guia...
Et veuries en cor de definir la tasca d'il·lustrar? Això,
amb paraules, ja és més difícil. Per a mi, la il·lustració és
un gest màgic! Com ho ha de ser tota creació...És una expressió
íntima que cerca compartir, comunicar, i que ha de mostrar i
demostrar més que no pas "il·lustrar" en el sentit de donar
llustre...
Aleshores, què és la il·lustració? És un camí que comença
en un punt blanc d'un full blanc, on es construeix una història
d'amor plena de manyagueries amb el text (encara que també va
bé que es barallin de tant en tant), i que acaba amb el contacte
en directe amb el receptor. Un receptor de tota mena: gran-petit
o petit-gran..., perquè a la il·lustració no li agraden les
etiquetes.
Amb el text ja has viscut algunes esplèndides històries d'amor.
Per què no ens expliques com es van descabdellar aquests romanços
amb Les endevinalles de Llorenç, una obra a sis mans entre en
Llorenç Giménez, la Carmela Mayor i tu?
Va ser la primera proposta que ens va fer Tàndem. Tàndem volia
que féssim alguna cosa amb elles i la Carmela i jo teníem moltes
ganes de fer-la. Les dues teníem les mateixes afinitats, treballàvem
als mateixos tallers de il·lustració i això ens permetia prou
coherència per a proposar il·lustracions conjuntes. Llavors
Tàndem ens va proposar un llibre d'endevinalles d'un contacontes
simpatiquíssim, que llavors nosaltres no coneixíem, i que ens
permetia treballar sense topar-nos massa, perquè les endevinalles
es podien treballar per separat. Dins la nostra ingenuïtat com
a novençanes en el món de l'edició, no volíem concebre el text
per una banda i la il·lustració per una altra, i vam aplicar
el text directament a la il·lustració, considerant el text com
una il·lustració més, per què no? Però això no s'ha de fer,
perquè després, si es vol traduir, els pobres infografistes
es posen les mans al cap, que és el que va passar... Les endevinalles
van tenir molt bona acollida, a part dels premis, vull dir,
i és un llibret que funciona molt bé. Va ser el nostre inici
i, es clar, ens va obrir una mica la porta. Però, quan el miro
ara, el veig com lluny...
I fins arribar a crear un text teu, com El bebé més dolç del
món, quins passos, quins anhels se't plantejaven?
Amb El bebé més dolç del món hi va haver una primera part fascinant,
que consistia, justament, en alimentar la meva fascinació per
les abelles documentant-me, anant i tornant a les biblioteques...Volia
saber-ne més, saber-ho tot, tant, que al final va resultar un
problema, perquè de tot allò només en podia fer una història
de dotze làmines, ni més ni menys, dirigida a un públic molt
especial. A més, havia previst fer el text a mà, i això sempre
ocupa més lloc. No ho podia dir tot, i això em feia pena. Però
de sobte, va paraèixer la Zzum, que és molt espavilada, i em
va ajudar a sintetitzar les etapes de la seva vida, el seu desig
de fer-se gran i de volar amb l'anhel del "suc màgic" que es
converteix en mel. Ara bé, el secret no me'l va dir. En l'apartat
destinat a la informació per als més curiosos, que són les tres
darreres làmines, vaig poder esmentar coses tan importants com
la pol·linització de les flors, com sa majestat la Reina, o
bé...sabies que les abelles no tenen orelles? Aquesta part de
creació del text no estava deslligada de la il·lustració. Els
esbossos de text es construïen amb els esbossos de personatges,
de situacions, i aquests amb el text. El text es fa al mateix
temps que la il·lustracó va naixent, i per força el text i la
il·lustració acaben conformant un tot. En el cas contrari, quan
l'il·lustrador rep un text, l'ha de sentir des del primer moment,
d'una manera molt especial, com si fos seu.
Aquest llibre t'ha donat moltes satisfaccions, tant en forma
de premis com de reconeixement internacional. Què se sent en
aquests casos' Et sents picada per les abelles per sempre més?
La filla d'una amiga meva es pensa que jo sóc la mama de Zzum,
i un dia em va preguntar si jo també picava...La seva mare em
va explicar que feia poc que la nena havia estat picada per
una abella i que el llibre els va servir per poder explicar-li
com i per què piquen les abelles. Bé, doncs, per mi aquesta
és una gran satisfacció. O quan els pares em diuen que els nens
no es cansen de mirar el llibre, que se'l fan llegir i segueixen
la Zzum pàgina per pàgina fins el final. Al costat d'aquestes
petites coses, els premis esdevenen minúsculs. Però és clar
que també m'han donat satisfaccions i n'estic molt contenta,
i sí, estaré picada per les abelles per sempre més. Al premi
que realment em vaig presentar va ser a un dels premis d'honor
Skipping Stones, dels EEUU, perquè em va fer gràcia que hi hagués
una categoria d'ecologia i natura, cosa que no es veu gaire.
Amb Tàndem vam enviar els llibres i finalment vam estar prou
satisfets que el nostre "bebè" volés tan lluny i es fes conèixer
i apreciar. Cal dir que aquesta va ser una iniciativa d'algú
que està amb mi, més aviat al costat meu que al darrere, que
fa equip amb mi i s'encarrega de buscar informació, d'establir
els contactes, de la promoció i, més d'un cop, de donar-me l'empenta
necessària. Rebre després el premi al millor llibre il·lustrat
de la Comunitat Valenciana o el de la Institució de les Lletres
Catalanes va ser per a mi una sorpresa i una satisfacció, però
també una mena de vertígen, perquè a la pràctica un premi, dos
o tres, ja sabem que no volen dir res. Després va ser seleccionat
per Cuatrogatos des de Miami dins de "Los mejores libros 2000",
perquè n'havien rebut molt bona crítica, i darrerament ha estat
seleccionat per a entrar en el catàleg dels White Ravens de
la Internationale Jugendbibliothek de Munich. En tenien la versió
en castellà, però ens la van demanar en català, per allò que
la producció espanyola no és tota en castellà...I com pots comprendre,
per a mi, aquesta va ser una satisfacció especial!
En les teves obres passes d'una mena de protagonista a l'altra:
abelles, forners, segles...És estimulant l'elecció o creació
d'un protagonista?
Per crear una història, l'elecció d'un protagonista és molt
estimulant i vertiginosa. A vegades, és només una imatge o un
nom, i saps que rere seu vindrà la resta: el què, el com, el
quan, el perquè...Personatge o personatges es fan un fart de
ballar dins el teu cap fins que aconsegueixes que s'aturin i
descansin na mica sobre el paper. Sí, la creació del protagonista
és la part més estimulant i potser també la més dura, per la
importància que té. Fins ara ha estat sempre el punt de partida,
seguit de l'excitació de fer-lo moure, de crear el seu univers,
de posar-lo en situació, en contacte amb els altres personatges,
amb les coses...
No obstant, a la teva obra, molts dels seus personatges s'equivalen.
Què prefereixes: un protagonista singular i fàcil de reconèixer
sigui on sigui, o bé un conjunt coral de personatges en igualtat
de circumstàncies gràfiques dins una mateixa història? Depen...Aquí
mana el text i la franja d'edat a la que ens adrecem. Segons
això, el protagonista pot estar més o menys "despullat", més
o menys present, o pot ser més o menys fàcil de reconèixer.
Per exemple, a El bebé més dolç del món, la Zzum passava de
seu naixement a l'edat adulta etapa per etapa, fent-se cada
vegada més gran. Per a mi això va ser una preocupació: se l'havia
de poder reconèixer en qualsevol moment o situació, havia de
mantenir uns trets prou característics per a no despistar. Amb
El segle més nou del món la cosa ja es va complicar molt més.
Hi havia un protagonista, el nou segle, però que només aparaixia
cap el final. Abans calia presentar tota la seva família i...quina
colla! També eren impotantíssims protagonistes de l'esdeveniment,
i tots diferents, perquè dins d'una família no n'hi ha ningú
que sigui igual, però, tal com ho vaig interpretar jo, em vaig
capficar amb què havien de mantenir alguns trets característics,
com passa en la realitat, de pares a fills, de fills a néts...ja
sia amb el color, la forma del nas o del cap... I, alhora, s'havien
de diferenciar els uns dels altres, és clar!
En general, si observem bé les teves il·lustracions es nota
que concedeixes una gran importància al petit detall,
a la minúcia (cosa que fa molt difícil la seva reproducció en
fotocòpia o el seu calc). Per què? Quina importància concedeixes
a l'observador meticulós?
M'atrau la semiòtica de la imatge com a tota persona que s'hi
dediqui. No em plantejo cap gran teoria sobre això. Crec que
no cal emprar molt de paper per dir una gran cosa, o per induir-la,
per insinuar-la, perquè tampoc cal donar-ho tot fet i mastegat.
No cal que una il·lustració repeteix exactament el que diu el
text, perquè aleshores el resultat seria el de dir la mateixa
cosa de la mateixa manera i dues vegades. I també perquè em
fa ràbia córrer, que els dies passessin tan de pressa com les
fulles d'un llibre. M'agradaria que els meus lectors s'aturessin
a cada làmina, per recrear-se, observar...La vida és plena de
petits detalls, de minúcies, de senyals i indicis espigolats
d'ací i d'allà, i els "grans", de vegades, no sabem veure'ls,
perquè portem massa pressa o bé perquè ningú ens ha ensenyat.
L'il·lustrador sempre pot donar una mica més d'allò que li està
teòricament permès: una mica més de informació, de sentiments,
pot fer alguna aclucada d'ull al receptor, aquest observador
meticulós de qualsevol edat per a què no es perdi res. Per això,
els "dies" del nostre conte s'escurcen i s'allarguen, a vegades
tenen les cames curtes i a vegades llargues...
Tots els teus ninots i contes surten dins un espai virolat.
Què ens pots dir dels teus fons? Què és per a tu el color?
A vegades, els fons han de ser alguna cosa més que fons.
Són escenaris on no hi ha decorats i és llavors quan el color
pot potenciar situacions o accentuar el sentiment que es vol
transmetre. Amb el color es poden dir moltes coses...o només
les necessàries. Amb el color també podem dir tendresa, tensió,
fred, calor, còlera, dolçor, tristesa, alegria...Un joc d'expressions
on els personatges són els protagonistes, però que pot ser reafirmat
amb els fons, l'entorn, l'atmosfera que els envolta, perquè
si els personatges estan vius, l'espai on es troben també ho
està. Amb el color podem anar directament a l'objectivitat de
les coses o, si cal, també a la subjectivitat. El color és sentiment.
Per què no has fet mai un llibre en blanc i negre? Un llibre
en blanc i negre? Negre negre, no; perquè el negre
negre...és que és molt negre! Però sí que tinc projectes on
no hi ha color, perquè el què m'ha satisfet ha sigut la força
de la línia, del traç, a llapis o a ploma, estris amb els que
es poden dir moltes coses o les necessàries, com amb el color.
De fet, en aquests moments -Teresa, què ja t'ho oloraves?-estic
preparant un projecte per a una editorial belga on no hi haurà
color. El que més va cridar l'atenció de l'editora va ser alguna
historieta a ploma que jo tenia, i em va donar un text per il·lustrar.
És un text poètic: la reflexió íntima d'un nen que evoca la
seva infantesa, on s'agraeixen els espais blancs, la puresa
d'un text escrit negre sobre blanc (en aquest cas no serà negre,
sinó sèpia), dient les coses necessàries, amb una imatge transparent,
moltes d'elles com un xiuxiueig. És un text ideal per a això!
Doncs, parlant de textos, digues-me tres escriptors que t'agradin.
Lewis Carroll, Jon Scieska i...Teresa Duran, ha, ha, ha! Au,
vinga, sense bromes...Ara digues tres il·lustradors que t'agradin...
Kvêta Pacovská, Lisbeth Zwerger i Lane Smith.
Tres animals?
Una vaca, un elefant i una girafa.
Tres flors?
La margarida, la tulipa i l'àrum (paperina).
Tres menjars?
L'arròs amb col i fesols de ma mare, la carxofeta a la brasa
i la paella. Tres desigs? Històries, colors i amor. I, per acabar,
un comiat? ...un comiat no; un fins aviat!
|